Pages

Wednesday, May 26, 2010

~ pesanan buat tokey kedai makan pt 2 ~

kecuali si suami bawak ank perempuannya pi tandas.. tetiba saya dengar pelayan laki yang berseluar paras lutut sambil merokok 2 kata.. "..weiii depa nih makan tisu weeih, abis takdak tisu dlm bekas.." bkn itu je, kedengaran juga kata2 lain yg sgt kurang menyenangkan kami.. tersekat betul selera makan kami.. suami geleng kepala, tak puas hati jgk.. saya geram tak yah nak cerita bagai la.. mmg sgt sakit hati..

mulut saya nih geram je nak cakap ngn pelayan td.. "..encik, bekas tisu kt meja kami ni kosong jgk!! tp jgn suka hati nak tuduh kami makan tisu ni plk ye!!..." kebetulan masa kami duduk kt meja tu, bekas tisu 2 dah sedia kosong pun. tp tak terkeluar plk kata2 itu dr mulut saya.. kalau iye pun tak puas hati, jgn la jerit camtu.. tak best pelanggan lain dengar. ntah2, terus tak mau datang lg makan kt situ. kalau takut tisu abis, nape tak selit je tisu kt sudu n garpu masa hidang mkanan? tak pun kalau berkira sgt takut rugi, tak yah sedia tisu. bukan luak pun duit untung berniaga tu.. tisu bape sen pun nak bising2 sampai camtu skali..

kalau lah ada tokey kedai makan atau sape2 je lah yg berkenaan, pilih betul2 pekerja yg boleh jaga bisnes kita. yg tahu jaga aurat, kebersihan, tingkah laku, tak kurang ajar.. ini tidak, klau yg pompuan pakai baju sendat takde lengan, jeans nampak punggung la.. tp tau plk b'tudung. klau yg laki plk ngn rambut color2, jeans lusuh,carik2 lg... macam2 lah.. kalau jenis pelanggan yg titik beratkan soal 2 sume, konfem lain kali takkan singgah dah kedai camtu..

p/s>> tringat masa suami ngn adik dia blanja keluarga n saudara, sepupu2 makan kt sebuah restoran di bawah jambatan Kuala Ibai berdekatan ngn masjid terapung.. tgk dr bilangan pelanggan, mmg tempat makan femes jgkla.. nak duduk pun kami terpaksa tunggu. jumpa ngn Saiful bekas pemain hoki negara bawak budak2 hoki Bandar Penawar makan situ..

alkisahnya, ada ke patut pelayan pompuan tu hempas kertas kat saya soh tulis sendiri order.. mulut pot pet pot pet, kata susah la, lambat la, itu la, ini lah.. dahla kami yg tolong dia susun n angkat pinggan mangkuk meja tuh. tp buat muka plk! dah dapat makanan, sudu, senduk, pinggan plk bg tak cukup. siap kata kt my MIL .."..makcik gi ambik sendiri lah.." mana nak larat kami bangun duduk, bangun duduk..

suami ngn adik pun panas hati jgk ngn bdk laki tukang bakar ikan, mintak tolong bahagi dua ikan dalam pinggan pun tarik muka masam dan kata susah nak buat.. last sekali memang tak buat la.. ish, kalau pelanggan yg jenis "panas" kena mcm yg kami kena nih, saya tak tau lah jd camna.. tokey kedai baik, lemah lembut je.. tp pekerja????? tak pasal2 pelanggan lari, walau sesedap mana pun makanan yg kita hidang... betul tak?? sape setuju angkat tangan!!!!!!!!

2 comments:

IMAN'S UMI said...

Klu sy, dh diorg wt kuang ajar ngan sy, sy wat kuang ajar balik. Penah dulu order nasi goreng (ms tu ujan), meja berair x lap (sabar lagi), tggu pnya tggu x siap2 nasi goreng tu, org lain dtg siap plak order diorg dulu, so sy blah je la, padan muka terkial2 cri customer mana order nasi goreng tadi. Mmg hangin btl ngan pekedai yg hampeh x reti layan pelanggan.

atie @ ejay said...

ntahla..mcm2. tp 2la realitinya skrg..diorang spatutnya tahu hargai pelanggan klu nak terus maju