Pages

Thursday, May 20, 2010

~ 1st trimester : thanks my dear ~

nak cepat2 lalui 1st tremester ini... sangat penat walaupun saya tidak lah mabuk2, muntah2.. atau dengan kata lain mengalami alahan yg teruk. tp saya penat.. letih.. mual2 dan loya adalah perkara biasa bg saya. masa peknen kan @uni dulu pun sama jgk.. alhamdulillah tak ada alahan yg teruk.. 4bln pertama, saya cuma tak lalu makan, tak boleh bau wap nasi, minyak masak sewaktu kuali dipanaskan, bau tumis2 dan sambal, bau beberapa jenis makanan.. dengan kata lain, saya "pencen" memasak ketika itu.. lg satu, saya tak tahan ngn bau sabun mandi dan sebarang shower gel/cream pd waktu pg.. jd mandi saya tak bersabun la hehe

skrg ni pun dah hampir 2 minggu dapur saya tak berasap.. kesian pulak tengok suami makan nasi kedai. tp nak buat camne, saya sudah tak boleh tahan ngn bau-bauan di dapur itu..bau bawang,sangat busuk dan meloyakan.. pulak 2, saya sgt penat.. balik sekolah keje saya hanya tergolek atas katil, pastu tido.. lepas magrib berjemaah, saya sambung tido lagi.. kul12 tgh malam baru bangun.. pastu tido lg sampai ke pagi.. sangat kesian ngn suami, dia yg terpaksa layan @uni sorang2, semua dia yg buat.. tukar pampers, bancuh susu, mandikan.. semualah.. sungguh terharu ok.. dapur licin berkilat, lantai dan ruang tamu yg @uni sepah-sepahkan suami tolong kemas.. nak harapkan saya, keje saya hanya tergolek atas katil dan tidor.. tp bukan suka2 buat begitu.. dia faham... org lain morning sickness tp setakat ni, lain pula bg saya.. masuk je tghari, mulalah tekak saya mual.. pg ok je.

saya sgt2 bertuah bersuamikan suami saya ini.. satu lg tugas baru yg bertambah utk dia ialah picit dan urut bahu dan belakang saya, sbb rasa mual2 nak muntah seolah2 makanan tak lepas, terlekat kat tekak..pastu, kaki dan betis saya juga..akhir2 ni saya selalu rasa lenguh2.. lenguh lumpuh.. tak sakit, tp rasa camne ye.. kdg2 saya sampai nangis2 kalau rasa lenguh itu datang.. mmg susah nak cakap, camne rasanya saya ketika itu.. tringat masa peknen kan @uni, malam2 nangis sensorang dlm bilik.. nak2 kalau tiba2 saya terjaga sbb betis saya cramp/kejang.. sakiiit sgt2. skrg saya tak keseorangan lg.. dah duk dekat ngn suami.. sangat hepy, dapat lalui detik2 ini bertemankan suami di sisi..
saya b'jaya makan nasi kerabu ini, walaupun tak abis semuanya.. mlm td dahla m'bazir nasi goreng ikan masin yg en.suami beli.. kt skolah td mkan laksam. thanks kak qilah;)

3 comments:

My Lil' Princess, My Hubby, My World said...

Sama la, sy dulu pn teruk alahannya. Muntah2 smpi x larat ke toilet, seb baik ada hubby tlg bwk cebuk utk sy muntah & basuh balik cebuk tu (sy sendiri pn geli). Syukurlah suami kita amat memahami ye atie, kita x lalui kesusahan ni sendiri.

wahieda_dzalie said...

Biasalah ti...saya juga alami macamtu waktu pregnant..nasi tak boleh masuk,3 bulan jugak..pastu okey...seronok nye dah nak dapat yg kedua kan?

atie @ ejay said...

ummi iman,yela..syukur sgt2.atie 2nd peknen ni baru duk ngn suami.
wahida,xsabar nak lepasi 3,4bln pertam ni..hehe sronok la..cepat2,akif duk tunggu2 adik dia dah 2