Pages

Thursday, April 22, 2010

~ kek gula hangus ~



dah bertahun tahun tahun lamanya tak buat kek gula hangus ini.. akhirnya malam td saya b'jaya mbuatnya kembali hehe masih ingat dulu2, klau raya kek ni wajib dibuat.. abang saya sgt2 sukakannya.. mesti dia suruh buat. saya sendiri?? kurang gemar akan kek ini hehe saya buat mlm td pun sbb janji ngn sorang kawan yg slalu duk sebut2 itu adalah kek peberetnya. jd saya pun m'google lah resipi kek ini.. resipi yg saya slalu buat dulu sudah hilang entah ke mana bukunya.. masa balik kampung aritu puas saya m'carinya.. resipinya seingat2 saya hampir sama, tp tak serupa hehe

bahan2:
1cwn gula pasir
1cwn air
4biji telur
1cwn susu pekat
2 sudu besar butter (saya pakai planta je)
1cwn gandum + 2sudu teh baking soda (ayak skali)
1 sudu teh esen vanila

cara2:
-masuk gula dlm periuk dan masak sehingga keperangan. kemudian masukkn air ( hati2 takut terpercik )
-masukkan butter. biarkan mencair dan sejukkan.
-pukul telur hingga kembang, masukkan susu pekat kacau rata.
-masukkan adunan tepung yg telah diayak td, kacau dan masukkan esen vanila serta air gula yg telah sejuk td.
-gaul rata dan biarkan adunan selama 2-3jam sebelum dibakar ( dulu, xpenah pun peram adunan, bakar terus je )
-kemudian boleh la bakar. saya guna api 160c selama lbh kurang 40mnit.



yg nie bawak ke sekolah;)

trifle ni pun buat mlm td jgk.. semua skali wat 3 bekas.. yg 2 bekas kat atas tu saya bawak ke sekolah utk makan2 kt bilik guru hehe

No comments: