Pages

Friday, April 30, 2010

~ rindu saat itu ~

tak sabar rasanya nak timang baby lagi... rasanya @uni dah makin besar.. dah mula faham setiap apa yg di kata.. bila dia main ape2, mintak kita layan dan main sama2. kalau tak penuhi p'mintaannya itu dia marah2, tempik2 dan nangis.. kan elok, kalau dia ada kawan bermain.. bila dapat berita kawan2 yg bersalin hampir ngn tarikh saya melahirkan @uni dah pregnant lg, bertambah2 la keinginan saya utk melalui detik2 itu lg.. yg pasti kali ini, saya tidak akan lg melalui tempoh tersebut tanpa suami di sisi.. dan agak senang juga utk saya memenuhi keinginan tekak saya nanti hehe

Wednesday, April 28, 2010

~ sangat sedih ~

mmg sedih sgt2.. rasa marah pun ada.. geram pun b'campur skali.. frust pun ada jugak.. mmg secukup rasa lah. saya ni tak pandai mengajar ke?? kalau senang2 je boleh berhenti keje, rasanya tak teragak2 lg utk saya antar surat letak jawatan.. ( ni bkn kes budak2 yg jd masalah utk letak jawatan sebenarnya... )
saya geram betul.. ( 3,4 hari ini, mmg saya sgt tawar hati utk masuk kelas nih ), bkn pe..kesemua 6 subjek yg saya ajar dlm masa 4bln ni sgt2 m'hampakan apabila diterjemahkan semula diatas kertas ujian Mac minggu lepas.. sgt2 sakit hati bila ada yg antar kertas kosong, yg salin semula soalan.. sedangkan soalan yg ditanya sgt2 lah mudah.. nak payah ape, soalan exam pun saya bg soalan latihan yg penah dijawab dlm kelas... sebijik!! xder pusing2 belit2 ape.. 4bln 2, saya ajar.. abis tu, dua tahun sudah dh skolah kat sini ape yg diorang dapat??
td mmg marah tahap maksima. betul2 marah nih.. saya bg masa 20minit utk mereka tulis sebanyak mana perkataan yg mereka tahu dan ingat, tanpa meniru, bercakap atau jeling kawan sebelah.. masa tengok diorang duk fikir2 2 saya dah mula geram, mana  tak geram.. muka masing2 rapat ke meja. yg sakit hati, ada jgk yg terlelap.. oh Allah saje yg tahu perasaan saya saat itu.. bila masa dah abis dan kertas2 mereka sampai ke tangan saya... masyaALLAH!!!! ada yg tak tulis langsung sepatah perkataan pun.. ada yg tulis benda lain, pastu ada yg dapat 5 perkataan je.. seingat saya paling banyak pun yg dapat, tak sampai 40 perkataan pun.. sedih kan?? saya bukan bg latihan ke ape.. suruh tulis apa yg diorang tahu je.. sebelum2 nih pun saya suruh mereka hafal perkataan.. baru 3 hari lepas pun suruh diorang hafal.. tp mna p'kataan2 tu??
saya dah tak tahu nak kata apa lg.. agaknya saya tak tahu mengajar diorang.. saya rasa tak dapat melaksanakan t/jawab dan amanah dgn sempurna.. rasa berdosa pulak...

Friday, April 23, 2010

~ kelam kabut dan susah hati~

semalam 1st time bawak kereta secara sah dan berlesen ke sekolah tanpa suami.. hanya @uni je peneman di sisi sbb umah pengasuh @uni dekat ngn sekolah. jd terpaksa lah ibu yg kena antar @uni pg2.. ayah cuma antarkan kami ke kereta.. angkat barang2 dan siapkan @uni kt tempat duduk. sebelum bertolak, kami salam2 n kiss2 cam biasa hehe ayah pesan "bawak keta elok2".. ok boss!

sgt senang hati dan gumbira, sbb xperlu pi belajar kereta lg.. mmg benda yg paliiing malas nak buat. masa saya di hujung minggu pun tak terganggu..
ibu pun ngn sedikit laju bawak kreta, takut lambat sampai.. nak kena antar @uni  dan u-turn balik ke sekolah.. pulak 2, nak kena harung 7 traffic light sbeleum sampai sekolah. slalunya, masa pkai drebar aritu hehe kami ikut jln highway.. tp sbb ada simpang 4 yg sgt bahaya itu, ibu t'paksa turun awal dr biasa.. tiba kt rumah pengasuh, pesan kt dia jgn lupa tepon kalau ada ape2 sbb @uni mcm xberapa sihat je..

masa kt skolah, tetiba teringat sgt2 kt @uni..tepon pengasuh tanya dia ok tak.. pengasuh kata badan dia panas sikit tp ok. dia baru je tidur masa 2. lega.... abis je jaga exam kul 12.15, masuk bilik guru dan berehat2, cabut keronsang nakgi bilik air amik wuduk siap2 tetiba kak Ta tepon, kata pengasuh bgitau dia yg badan @uni makin panas dan nampak mcm nk kejang lagu 2.. rasa mcm nak luruh jantung masa 2.. cepat2 betulkan tudung balik dan mintak izin dr pk1 nak keluar..

lepas amik @uni, terus pecut kereta sekuat hati. kreta pun main masuk je jalan org coz tangan sibuk duk petik anset call ayah.. soh tunggu ibu kt pjabat nak ambik dia pegi klinik.. huuuh yg frustnya masa 2 waktu tengahari.. semua klinik tutup sbb masa rehat. wat keputusan balik dulu.. dan ayah masuk ke kelas moralnya dulu.. ntah napelah masa 2 xterfikir pun nak bawak @uni ke hospital.. sangat kelam kabut....
bila @uni demam, rasa sunyi pulak... kalau tak, satu rumah b'gema ngan suara @uni je...


mlm sebelum demam.. mcm biasa, tetap lincah ngn aksi yg mcm2
mlm td, tidur pun xlena.. badan @uni panas.. susu dia tak mau sgt.. hampir subuh, kejut ayah mintak tlg masukkan ubat ikut p******g. ayah tak berani, ibu pun... last skali, ibu jgk yg masukkan. buat2 berani je lah... pg ni suhu badan dia dah ok sikit.. ibu tinggalkan @uni ngn ayah sekejap dr 8.20 hingga 10.30 pg utk ke kelas tuisyen.. sampai sekarang, @uni masih tidor...

Thursday, April 22, 2010

~ kek gula hangus ~



dah bertahun tahun tahun lamanya tak buat kek gula hangus ini.. akhirnya malam td saya b'jaya mbuatnya kembali hehe masih ingat dulu2, klau raya kek ni wajib dibuat.. abang saya sgt2 sukakannya.. mesti dia suruh buat. saya sendiri?? kurang gemar akan kek ini hehe saya buat mlm td pun sbb janji ngn sorang kawan yg slalu duk sebut2 itu adalah kek peberetnya. jd saya pun m'google lah resipi kek ini.. resipi yg saya slalu buat dulu sudah hilang entah ke mana bukunya.. masa balik kampung aritu puas saya m'carinya.. resipinya seingat2 saya hampir sama, tp tak serupa hehe

bahan2:
1cwn gula pasir
1cwn air
4biji telur
1cwn susu pekat
2 sudu besar butter (saya pakai planta je)
1cwn gandum + 2sudu teh baking soda (ayak skali)
1 sudu teh esen vanila

cara2:
-masuk gula dlm periuk dan masak sehingga keperangan. kemudian masukkn air ( hati2 takut terpercik )
-masukkan butter. biarkan mencair dan sejukkan.
-pukul telur hingga kembang, masukkan susu pekat kacau rata.
-masukkan adunan tepung yg telah diayak td, kacau dan masukkan esen vanila serta air gula yg telah sejuk td.
-gaul rata dan biarkan adunan selama 2-3jam sebelum dibakar ( dulu, xpenah pun peram adunan, bakar terus je )
-kemudian boleh la bakar. saya guna api 160c selama lbh kurang 40mnit.



yg nie bawak ke sekolah;)

trifle ni pun buat mlm td jgk.. semua skali wat 3 bekas.. yg 2 bekas kat atas tu saya bawak ke sekolah utk makan2 kt bilik guru hehe

Tuesday, April 20, 2010

~alahai...salah tulis~

bila baca mesej kt chat box dr pn. zatul, baru saya perasan yg saya telah salah tulis resipi kt SINI.. tak sengaja dan tak perasan yg saya telah menyampaikan "ilmu salah" hehe.. rasa pelik bila pn.zatul tanya masuk gula 2x.. so, bila dah sedar.. cepat2 saya betulkan balik hehe

Saturday, April 17, 2010

~ cuppies besday~

entri terlewat... cuppies besday utk yg tersayang pun lewat jgk hehe


guna resipi paling simple, kek coklat kukus.. bezanya saya kukus dlm bekas muffin yg kecil2 itu
bhn2:
1cwn gula
1cwn minyak
1cwn susu pekat
1cwn susu cair
1cwn serbuk koko
**kacau kesemua bhn tersebut atas dapur sehingga gula hancur
**sejukkan. kemudian masukkan 3biji telur, 1cwn 1/2 gandum+1sudu kecil serbuk soda
**pastu boleh kukus sampai masak.

Tuesday, April 13, 2010

~nasi lemak~

percaya atau tidak, sepanjang saya b'gelar seorang isteri ini lah pertama kalinya saya masak nasi lemak hehe masa bujang dulu2 pun, penah ke saya masak nasi lemak ye??? klau ada pun, mugkin tak lebih 3x seumur idup saya, masak nasi lemak... sbbnya??? saya tak pandai buat sambal bilis yang sedap.. macam kat kedai atau mcm yg mak saya masak..

mmm teringat nasi lemak panas yg dijual kt pasar malam Pantai Dalam.. dekat ngn tempat kami menyewa zaman belajar dulu2.. saya sgt suka lauknya iaitu paru yang digoreng nipis dan kentang + tempe yang digoreng garing b'salut lada.. mmm sedapnya kalau saya dapat menikmatinya lg.



inilah dia nasi lemak yang saya masak semalam.. hehe camna nak kurus nih?? lauk plk mcm2 ada, lebih dr nasi. ayam goreng berempah, sambal sardin, telur rebus, tempe+kentang goreng, bilis goreng dan kangkung celur .. walaupun nasi lemak saya tak sesedap yang dijual kt kedai, tp saya sangat gembira dapat mengenyangkan perut2 org yang saya sayangi dengan air tangan sendiri;)

Saturday, April 10, 2010

~ nasi ayam penyet ~

1st time cuba masak nasi ayam penyet ni... sebelum nih jumpa ngn nasi ayam penyet ni masa kt Srawak. sepanjang duk sna,rasanya sekali je cuba.. tak der lah sedap pun hehe. mugkin beli kt kedai yg salah kot.. sbb tu lah, macam tak b'minat je sbagaimana saya sgt meminati laksa sarawak. tp, bila menjengah ke teratak impian, tetiba rasa b'minat utk m'cuba dan memasak sendiri dgn versi dan citarasa sendiri..
sape2 berminat nak buat nasi ayam penyet ni, silalah klik sini utk menjengah resipi ngn lebih detail lg.. saya punya dah byk ubah2 ikut suka je. sambal pun, saya blend sume skali dan tumis sampai masak. baru masuk ikan bilis tumbuk. hehe bkn pe, nak cepat dan malas punya pasal. tempe plk, saya gaulkan ngn rempah perapan ayam.. jd ada rasa jgk lah tempe goreng 2.. pastu pandai2 saya je mengolah resipi orang ngn menambah acar timun+karot+kobis hehe

**sambil2 duk makan tuh sempat lg berangan2 nak wat bisnes jual nasi ayam penyet hehe

~ tart telur ~

akhirnya..saya dengan selamatnya telah merasmikan bekas tart yg setelah sekian lama b'balut dlm plastik utk digunakan mlm td hehe dah lama sgt2 mengidam nak mkn tart telur yg dibuat sendiri mlm td saya gagahkan diri utk m'cuba. pulak 2 jeles tengok zatul dah 2x buat tart telur nih hehehe

alhamdulillah,hasilnya tidak m'hampakan walaupun saya masih tidak b'puas hati ngn crustnya itu.. rasanya dah ok, rapuh.. tp comot ada yg tebal dan nipis. lain kali saya harus cuba adunan crust tanpa serbuk penaik, mungkin senang utk saya selaraskan ketebalan itu punya crust hehe

bhn2 crust :
2cwn gandum
1/4 cwn gula halus
1/2 cwn butter ( saya ganti ngn Planta )
1/2 sudu teh baking powder
secubit garam
2 biji telur
**gaul semua bahan kecuali telur sampai betul2 sebati. last skali masukkan telur,uli sampai menjadi doh. tambah tepung, kalau doh 2 masih melekat2.
bhn2 filling :
1 cwn susu cair
1 cwn air
4 biji telur
1 cwn gula halus (sila kurangkan,manis sgt)
1 sudu besar kastard
esen vanilla
**campur semua bahan, kacau hingga sebati
*
*
*
kemudian bleh lah canaikan doh td dan letak dlm bekas tart. jgn tebal2, nanti crust 2 akan naik. takut filling akan melimpah keluar plk. pastu cucuk2 kan bhgn bwh crust ngn garpu utk mengelakkan ia m'gelembung ktk dibakar. pastu tuangkan filling dan bolehlah dibakar. saya guna suhu 160 je..dlm15minit dh masak..



~tag by Suria~

~tag dr teman zaman kecik2 dulu~

ARAHAN :
+BOLD the statements that ARE true to you.
+ITALICIZE the statements that you WISH were true.
+Leave the fibs alone.
+Then, tag 5 people to do the same test.
•170cm tall.
•I don’t know what I want at the moment.
•I’m not happy.
•I hate my friends.
•I hate my life.
•I hate my grades.
•I can drive.
•I’m bored of driving.
•I love dancing.
•I go clubbing every week.
•Shopping is bullshit.
•I have a tattoo of a star.
•I got my navel pierced.
•I have friends that take drugs.
•90% of my friends smoke.
•I still hang out with my ex, even though our break up was rather nasty.
•I'm studying Fashion.
•I have a business running.
•I hate cartoons.
•I hate someone.
•I have 10 Lollipops handbags.
•I buy CLEO every month.
•My parents don’t know about my blog.
•I have an iPod.
•I don’t have faith in the current “one”.
•My school mates know about my FB.
•I wanted to be a fashion designer.
•I love rock emo bands.
•I hate it when people cancel last minute meet ups.
•My parents have faith in me.
•I’ve bought shoes this month.
•A blogger bitched about me before.
•I hate sports.
•I heart Italian food.
•I hate meeting new people.
•I hate nail polish.
•The mother bear gives me hugs.
•People should start appreciating me.
•High school was the worst time of my life.
•I have red hair.
•One Utama is my second home.
•I’m a guy.
•I’m scared of my Biology result exam which I’m going to face someday tomorrow.
•I hate vacations.
•We’ll last :)
•I believe in long distance relationships.
•I’m going to get high and smoke weed one day soon.
•I’ve robbed an old lady.
•I’m starting to like applying make-up.
•I was a tomboy.
•At times I think I still am a tomboy.
•I love bitching about people behind their backs
•I still have a best friend.
•I have a cat.
•I hate surprise parties.
•I hate planning parties.
•I’m hot :P
•I’m a sinner.
•I’ve got a DS light.
•I have a Wii.
•I cant live without music.
•Video games are a waste of time.
•I miss the father bear.
•I love being in love.
•I know how to cook.
•Boys are assholes.
•I hate Math.
•I’m happy with what I have.
•I love horror films.
•I slept in my parents’ room for 3 days after watching Scream when I was a kid.
•My old friends keep in touch with me.
•I don't read newspapers.
•The news is such a waste of time.
•Blogging is a waste of time.
•I hate animals.
•I can't live without make-up
•I curse like a pirate.
•I’m happy with my 11 year old car.
•I hate people that are smart.
•I love Orange juice.
•I can’t drink for nuts.
•I believe that everyone in their teens have lost their virginity.
•I’ve got a new phone.
•I’m going to get a new pair of shoes by the end of this month.
•I love swimming.
•I haven’t worked out since March.
•I think I’m fat
•I love my friends and family
tag 5 people:
jd anda semua telah ditag ye

Wednesday, April 7, 2010

~puding karamel special~

apa yg specialnya puding karamel kali nih... yg slalu duk buat sbelum2 nih tak special ke? hehe tak de lah, resipi lebih kurang sama je.. cuma ada tambahan  cream crackers je. ambik resipi nih ngn kak ti kt skolah. ntah rasa rajin je malam td, jd try buat sbb semua bhn dah ada.

bhn2:
5 biji telur
1tin susu cair
1 tin air
12 keping cream crackers (blend @ tumbuk sampai halus)
1/2 cwn gula (ikut suka nak manis tahap mana hehe)
2-3 sudu gula utk gula hangus

cara2:
campur telur,susu,telur,air,gula dan biskut,  pastu blend.. dah sebati 2,tuang dlm loyang b'isi gula hangus dan kukus sampai masak.
***utk gula hangus,saya letak je koyang b'isi 2-3 sudu gula pasir atas dapur gas terus. bila keperangan,marikan api dan ratakan.


menu utama malam td, sambil2 wat puding 2 ialah mee rebus ringkas versi sendiri. kebetulan keledek madu yg beli dekat cameron 2 masih belum diusik, tp masih elok walaupun dah lama sgt..
dah masak 2, bagi kt jiran (yg juga kawan sepengajian kt U dulu) + hantar pinggan mangkuk yg dia antar makanan 2mlm sebelum nih hehe

Tuesday, April 6, 2010

~puding roti laici~ dan ~jelly kuinin~

entri masak-memasak yg tertunda.. puding roti laici utk bwak ke sekolah minggu lepas..

resipi dr blog kak ummi.. ubah suai sikit ikut selera sendiri..
resipi????
klu rajin tulis lain hehe

**malasnya nak tulis blog loni...
 layan gambar aje boleh???
*
*
*
ni plk wat mlm td
~jelly kuinin~
buah kuinin pemberian pengasuh @uni