Pages

Tuesday, January 19, 2010

~ayam percik~

rasanya dah lama sgt xmkn percik2 nih..samada percik ikan @ ayam..sbbnya lauk percik nih bkn lah antara lauk kegemaran..klu ada mkn,klu xde..xtringat pon.. td dah xtau nak masak ayam yg camna lg, tba2 t'fikir nak masak percik.. ingat2 lupa percik yg ma buat, aku ubahsuai sikit bahan2nya..


ikan tersesat sekor dia hehe

bhn2 :
*1inci halia
*1btg serai
*2ulas bwg putih
*2ulas bwg merah (kecil)
1kpg asam gelugor
2sudu cili kisar
sedikit biji halba
sedikit tepung utk pekatkan kuah
200ml santan (sekotak kecik) + 3cwn air
garam dan gula secukup rasa
blender sume bhn2 yg b'tanda *. then masukkan ke dlm periuk/kuali bersama santan, asam keping,cili,biji halba. sesuaikan rasa dan didihkan sampai kuah masak ..  ambik sedikit kuah percik yg dah masak dan curahkan ke atas ayam yg masih dibakar dlm oven (ayam 2 dh hampir masak or dah masak la kan), balik2kan ayam dan ulangi proses yg sama (ikut suka masing2 la) pastu blehla dihidang bersama lebihan kuah percik td



**klu bakar atas dapur arang lg best..aromanya semerbak je..hehe

No comments: