Pages

Saturday, December 12, 2009

~ dendeng daging ~



yeay!akhirnya berjaya m'cuba masakan nih utk mkn tengahari td.. ( 1st time cuba buat dan makan ).. sehari dua sbelum 2 duk belek2 dan intai2 resipi dendeng nih dr tenet..heeeeeeee mcm2 cara nk masak dendeng nih..penin kepala..last skali dpt resipi nih dr sorang kawan..thanks kak qilah.atie ubahsuai sikit resipi kak qilah tuh.

eceli,2hari sebelum 2 jgk saya ada jemur lbh krg 1/2kg daging lembu.daging 2 saya perap ngn sedikit garam dan potong nipis2 sblm jemur..(xjemur sampai kering garing pun..still lembab lg time nak masak.almaklumlah jemur dlm rumah je hehe) mmg berkira2 nak masak dendeng lah..pepandai je..kak qilah yg slalu duk gi Indon 2 bgtau ada 2 jenis dendeng,yg garing/kering dan basah ala2 goreng kicap..

ape pun,saya sgt suka ngn dendeng daging nih..ni dia bahan2 dan cara masak stelah diubah suai mengikut versi sendiri..



bhn2:
1/2kg daging
( jemur mcm saya bagitau kt atas 2..pastu klu xckup nipis,tumbuk ngn  lesung sampai nipis.jgn smpai pecah dan hancur plk..pastu goreng sampai garing -ni versi saya punya)
**bleh jgk rebus daging dulu,pastu potong nipis2 then goreng-kak qilah punya versi ye hehe
-dah siap goreng,letak tepi

bhn2 lain:
1inci halia
2ulas bwg merah
3ulas bwg putih
cili padi-saja tmbah nak rasa pedas lg
-kesemuanya ditumbuk halus
1sudu kecil serbuk ketumbar
2sudu kecil serbuk jintan manis
2sudu besar cili giling
sebatang serai dititik
sedikit kicap manis
sedikit air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
cara2:
tumis semua bahan..( senang je kan..)klu rasa kering sgt tambah sedikit air..dah betul2 masak bhn tumis 2,masukkan daging yg dah digoreng td dan kacau sehingga sebati dan kering.

**klu xder serbuk ketumbar dan jintan manis yg dah siap,bleh je tumbuk halus b'sama bhn2 tumbuk yg lain td. saya mmg suka blend sendiri klu jenis2 serbuk nih..serbuk ketumbar,jintan manis,jintan putih,lada hitam,lada putih..mmg jd stok wajib kt dapur

No comments: