Pages

Tuesday, November 3, 2009

roti paratha kentang

msa duk online kt skolah kelmarin t'pandang N3 terbaru kak ummi HomeSweetHome.." roti paratha kentang" nampak menarik je resipi tuh..dlm hati dh b'tekad nak buat stelah diambik kira kewujudan sume bhan2 yg diperlukan..daun ketumbar lebihan wat mkn laksa srawak aritu pun ada lg..2 tambah smangat nak buat..

disebabkan tngahari dah mkn nasi,jd elok sgt lah menu nih utk santapan dinner ku..sbelum tuh tanya en.Apih siap2..dia pun stuju aje lah..







hehe sangat b'puas hati dengan hasilnya..mkn camtu aje xcecah sambal sardin pun sedap time panas2..biasanya duk mkan onion pratha yg segera  2 je...msa duk srawak dlu,slalu lah duk beli ngn kak za..haha kali ni klu nk mkn paratha xyah beli dah,leh wat sendiri..senang,mudah dan sedap..selamat tinggal paratha segera!!!;)

ni resipi paratha kentang..copy paste dr blog kak ummi..

Bahan:-
1 1/2 cawan tepung
3/4 cawan air ( secukupnya lah..)
1 sudu teh garam
1 biji kentang (russet potato direbus dan dilenyek) - guna kentang biasa je
segenggam daun ketumbar - dicincang halus
1 sudu teh jintan ( sy guna jintan manis... 
1 sudu teh serbuk ketumbar (coriander powder)
garam dan lada hitam secukup rasa
Minyak zaitun ( sy ganti ngn minyak jagung..)
**sbb dh biasa mkn paratha bawang,sy cincang bawang merah masuk skali


Cara-Cara:-

Masukkan tepung, garam, dan satu sudu besar minyak zaitun ke dalam mangkuk.
Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh lembut dan boleh diuli. Uli sekejap dan bahagikan kepada 6 ketul.
Didalam bekas lain, campurkan kentang lenyek, daun ketumbar, jintan, serbuk ketumbar, garam, dan lada hitam. Kacau sebati dan bahagikan kepada 6 bahagian.
Canai dough dan bungkuskan inti kentang dan balut macam pau.
Ketepikan dough selama lebih kurang 5 minit.
Panaskan kuali leper dan masukkan 1 sudu teh minyak zaitun.
Canaikan dough tadi ikut ketebalan yang disukai dan gorengkan setelah minyak panas. Goreng setiap belah sehingga garing.


*lain kali nat wat  utk sarapan plk











2 comments:

Mata Gembira said...

kagum betoi..memanglah teramat2 rajin kan??

atie @ ejay said...

haha rajin makan;)