Pages

Saturday, November 14, 2009

~kesian auni~

bangun pagi td tgk auni nyenyak tidur kt celah2 ayah ngn ibu..wlaupun kdg2 muka ayah ngn ibu kena siku dek auni..ibu usik2 pun auni masih lena tidur jgk..ni ibu sempat snap bbrapa kpg gmbar auni tido td..

tringat pe yg b'laku mlm td...

sblm 2 nk crita ttg lain dulu psl auni..sbnrnya ibu ni kiranya b'tuah punya anak mcm auni..sihat,comel,ceria,xbyk meragam,xbyk nangis (msa 1bln p'tama dlu je auni kerap nangis mlm)..p'kembangan auni pun ok je..xkira fzikal maupun emosinya..

msa umur auni menginjak dr bln ke bln..msti ada prbhn yg ibu sedari,ayah pun sma..slain dr fzikal,perangai,sikap sume brubah..dan 1 yg plg ketara ialah waktu tido auni...mesti berubah2..skrg waktu tido auni buat ibu ngn ayah sdikit pening2 lalat hehe

bygkan,antara kul5 ke mghrib dia dh ngamuk2 nk tido..haiiyya..pastu klu dh tido waktu 2,nanti dlm kul11,12..time ayah ngn ibu nk tido,dia plk b'jga..penah bgtau pengasuh ttg prngai auni nih..jd dia cuba kwal tido auni,cntohnya xbg dia tido antra waktu tghari..dgn hrapan  bila ibu ambik auni skitar kul3 2,auni akn tido kt rumah dan ibu leh wat keje...pahtu mlm 2,auni leh tido skitar kul10,11mlm dan xkcau waktu tido ayah ngn ibu..hehe




kdg2,leh pkai la idea tuh..kdg2 xmenjadik jgk..bkn senang nk control msa budak tido nih..usahkan bdk,kita yg dah tua ni pun,klu dh mengantuk..pantang jatuhkan kepala..b'balik ngn kes auni nih..sjk dr umur 4bln ibu dah ajar auni tido sendirian kt dlm playpen yg diletakkan kt sbelah katil ayah ngn ibu..so,senang nk jenguk2 auni..mjurlah jgk dia xmau tido dlm buai..alhamdulillah..skrg klu dia mengantuk,letak je dia dlm 2..bg susu terus t'tido..kdg2 dia main2 dlm 2 smpai t'tido..jd xlah susah sgt klu ibu nak buat keje rumah..

cuma skrg prangai baru dia cam ssah skit nak tido semula bila dah b'jaga.. waktu kami nk tido tuh..kdg2 mta dia dah layu pun,siap t'baring pejam mata..tp bingkas bgn balik duk b'diri dlm plypen smbil duk memanggil2 dgn bhasa yg dia aje yg fhm hehe,mujr aje xnangis..xpun dia duduk smbil duk pintal dan getel2 ujung tuala kecik( sngaja ibu bekalkn nak bg mudah auni tido )..kdg2 2 amik jgk lah auni dan letak kt tgah2 ibu ngn ayah..yelah kesian nengok auni main sorang2...penah sekali lyan auni smpai kul3 pg sbb dia xmau tido..duk pnjat2 ayah ngn ibu...



hehe bru nk masuk crite auni mlm td..msa ayah pi main dlm kul9lbh,auni t'tido kt ruang tamu...pastu ayah balik kul11,terus t'jaga dan main2...xlarat nk pungut dia dr bwh meja,tepi dinding,rak buku,kt dapur..letak plk dlm walker...kul12mlm auni dh tunjukkan tnda2 nak tido smula...ibu pun dh ngntuk sgt2..so.letak auni dlm playpen dan bg sbotol susu...ibu pun dh m'landing elok je..susu dh abis,puting dh mlekat kt mulut..mata dia dh t'pejam dh,tp tubuh msih golek sna sni..aaisehh..mcm ssh je nk tido nih..mmg pun,tgk2 dia dh b'diri..siap gelak2 dan panggil2 kita..agaknya dia boring ngn ibu yg xbrapa nak melayan,mcm protes plk..auni dh mula meragam dlm mata mengantuk..so,ambik letak kt sbelah ibu..main2 lg,tgk mta cam layu sgt2 letak balik dlm playpen..huh cerah plk mta dia..ntah berapa lma t'jdnya adegan angkat mengangkat letak meletak ni,ibu pun xsedar..cma ibu ingat2 lupa,ayah masuk dan main ngn auni sbelah ibu kt atas..

sdg ibu enak tido..tba2 dikejutkan ngn satu bunyi yg amat kuat..ibu t'jaga dan trus t'duduk..mta terus melilau cari auni..mmm bila dah dgr suara auni menangis...mmg saaaaaah anak ibu jatuh katil.tgk2 auni dah tertiarap kt bawah..ayah plk syok tgk tv lmbat2 masuk bilik..xsangka auni jatuh.lgpun baru dgr suara auni nangis..yelah t'esak2 smpai xkuar suara...

kecut tgk keadaan auni..sluruh tubuh auni ibu belek..mjurlah xde ape2..cma bibir bwah mulut auni yg bengkak..ibu ngn ayah takut sgt masa 2..mlut xhenti2 mintak maaf ngn anak ibu nih...ayah ngn ibu yg cuai...ayah kta msa dia kuar bilik,auni dh mnempek kt ibu..tido..rupanya dia bgn main balik...

bila dah reda dia nangis,try acah2 auni..terus dia senyum dan gelak..main2 ngn dia sekejap,bg puting,tepuk2..terus tido kt tengah2 ayah ngn ibu...



ni dah dekat kul10,auni masih lena lg...hehe ayah pun tumpanga skali kt sebelah ye?;)


".....auni,ayah ngn ibu minta maaf sbb xbetul2 jaga auni..sbelum nih dah 2x auni jatuh katil..tp auni xnangis pun..tgk2 auni duk mrangkak dan main je sorang2 kt bawh.....org2 tua kata budak2 kecik ni mlaikat jaga..mgkin mlaikat smbut auni:)..tp mlm td..mgkin Allah nak bg pengajaran dan kesedaran kt ayah ngn ibu supaya xlalai dan betul2 jga auni kan?

No comments: