Pages

Thursday, November 26, 2009

~ xsyoknya raya~



pg ni balik kg..cdgnya awal2 pg dah nak turun,tp dsbbkan kekalutan mengemas brg hingga ke lewat mlm ditambah dgn @uni yg meragam ( mcm biasa la,penyakit ssah nak tido xmau smbuh2 lg ), plan A b'ubah ke plan B..so,sempat lg lah sy b'blog..

b'balik pd tjuk en3 kt atas...xsyok bkn pe...sbbnya...sy t'paksa bawak balik "bungkusan-bungkusan" yg spesel nih sampai ke kelantan kmdn ke trengganu.arap2 xbanjir..nanti takut dibawak arus air bah plk..naya..nak jwab camna nanti...


ni lah dia bungkusan istimewa tuh..skrip jwpan T/Islam SMRA..suka ke xsuka,terpaksa bwak balik..sambut raya sma2...6/12 dah nak kena antar..



mlm td sempat lg bakar muffin dan kukus apam..leh la jd peneman bungkusan2 td time balik kg jap lg...

ape pun...raya tetap syok..tetap meriah
kena sambut ngn hati gembira

SALAM AIDILADHA BUAT SEMUA!!

Wednesday, November 25, 2009

~ auni dapat sepupu baru ~


tahniah buat fieza ( kakak no2 ) krn telah selamat melahirkan anak ke3 pagi td ( 7.40pg ) yg beratnya 3.75kg..huiiih berat dan besar tuh..nmpaknya ni ank ke2 fiza yg lahir di Sabah slepas Alia..mesti sonok sakan Amani dan Alia dpt adik baru..

no.1
*
*
Wan Nur Farizah Amani
no.2
*
*
Wan Nur Alia Nabila
no.3
*
*
...lum ada nama lagi la...

Tuesday, November 24, 2009

~terung bakar air asam~


lauk yg sgt simple utk mkn tengahari semalam..terung bakar ngn special air asam.sbnarnya mngenali dan b'jinak2 mkn terung bkar ni melalui kak Za ( hosmate kt Srawak )..biasanya,klu wat ulam saya mkn yg celur je sblm tuh..rupanya,bkar laaagi sedap sbb xb'air..

pg smlam,balik dr pasar terus sms k.Za tanyakan resipi air asamnya...oooh rindunya ngn ikan terubuk segar bakar.tp sambal or air asam yg d'sedia tokey trubuk bkar sgt xmenambat hati,lidah dan tekak kami..jd air asam k.Za lah yg m'ghairahkan kami menyantap terubuk bakar..slurrrp ;)smalam terung bakar lah jd pelepas rindu hehe

dgn penuh semangat lah ku m'bakar 2bji terung diatas dapur gas hehe 2bji ckupla utk saya ngn en.Apih mkn....dan siram air asam ats terung bakar yg dh dipotong sblm dihidang ngn cencaru sumbat dan tempe masak itam.balik2 je e.Apih,terus bukak tdung saji ngn sdikit t'kejutnya "...terung???abg xmkn terung.."..haha "yke??rsa cam penah tgk abg mkn.."jwpan yg slamba ngn sedikit rasa kasihan.."ish..mna ada..xpenah sentuh pun..alah xpelah,ati mkn la..." hehe isteri yg t'sgtlah prihatin rupanya...

nmpak gayanya t'paksa jd lauk mkn mlm ku jgk lah..1/2 utk lunch,1/2 lg utk diner..dan thanks k.Za 4 this sambal air asam recipe yg sungguh sedap nih..en.Apih pun puji,sgt sesuai cecah ngn ikan bakar..

bhn2 :
4biji cili merah besar
2btg serai
sedikit lengkuas
sedikit belacan
cili padi ( klu nak lg pedas )
asam jawa
garam & gula scukup rasa
daun limau purut
****blend sume bhn kcuali daun limau purut.klu suka leh tmbah buah tomato.dh siap blend,gaulkan ngn daun limau purut yg dihiris halus..klu nak rasa yg lagi mengancam,leh perah limau kasturi dlm sambal air asam ni..

Monday, November 23, 2009

~auni dan apam gula hangus~

apam gula hangus


1st time try resipi ni...simple dan sedap.tringin nak buat lps cuba makan yg Ida buat..mcm sesuai sgt utk @uni makan sbb apam ni lembut je.saja kukus dlm cup muffin,rupanya pun menarik aje dan xperlu potong2 bila nak mkn..rsanya pun lebih krg kek je xmcm apam pun...sedap..ambik resipi apam nih kt MR.
Bhn2 :
1cwn gula
1cwn air
2 biji telur
1/2 cwn minyak masak
2 sudu besar marjerin
2 sudu susu pekat
1 sudu teh soda
1 1/2 cwn gandum
* gula dihanguskan dan campur air ( sejukkan )
* blend telur,marjerin,susu dan minyak
* masukkan gula dan soda - blend
* kmdn masukkan gandum dan blend lg
* last skali,kukus.

so...simple..saya buat double adunan tu,jd dpt byk lah apam tu klu isi dlm cup muffin yg kecik2.bila dah msak 2,@uni lah org p'1 yg jd penge"test" dan habuan utk @uni yg tengah demam msa tuh..bagi sbiji,xcukup..bila bangun nak amik lain,@uni meraung2 nangis..utk pujuk dia,saya letak apam 2 ats pinggan betul2 dpn dia..




"demam girl" ngn penuh semangat m'ganyang apam

Sunday, November 22, 2009

~ibu pun menangis~

suspen je tajuk en3 (^_^)...
 kisahnya t'jadi siang td ( sabtu 21/11/09 ):


>> dekat2 kul9,kami sefamili b'gerak menuju ke Pendang..sbbnya saya kena hadiri taklimat utk tanda kertas di SMA Islah Pendang. kiranya ni kali p'tma saya jd pemeriksa kertas jawapan exam SMRA bg subjek Tarikh Islam..

>>pagi2 tu ckap ngn en.Apih,yg saya berat hati nak pegi..sbbnya si kecik @uni xbrapa sihat walaupun panas badan dia dh b'kurang b'banding malam sblm tu.tp rsa xsedap jgk,takut ngn xpegi sana akan susahkan org lain plk..so amik kptusan pegi lah jgk..dlm hati,arap2 @uni ok..

>>kul10 sampai kt skolah 2 stlh singgah sarapan kejap..wat trun stoller ngn susu,en.Apih tlong jagakan @uni  kt kelas kosong sbelah dewan tempat taklimat dan saya pun masuk dewan dan amik tempat dlm group pemeriksa skrip T/Islam..debar2 plk tgk sume org2 yg dh b'pengalaman je..

>>xsmpai 5mnit taklimat,dh kdngaran suara tangisan @uni kt sbelah..makin lah b'tmbah rsa debar2..dlm hati,mgkin dia nangis nk tido kot sbb td dia dh mengntuk..abis je pegawai dr jbtn agama 2 bg taklimat,ketua pemeriksa dlm kumpulan plk bg taklimat..tangisan @uni makin kuat.kuat dan kuat lg...,mcm sakit2..saya dah mula ilang tumpuan..rsa nak bangun mintak diri xmau jd pemeriksa..tp malu plk..saya cepat2 je tnda selai skrip jwapan utk tujuan penyelarasan oleh ketua pmeriksa..dah sudah selai,mintak kuar kejap jenguk @uni..amik dukung,terus senyap..badan dia pun panas waktu tu..en.Apih ckap mcm2 cra dia buat,tp @uni ttp xmau dia..susu pun xmau lgsung..rasa nak tumpah air mata..

>>masuk smula dewan,tangisan @uni kedengaran lg..rsa serabut plk ngn keje2 nih..tp gagah jgk..cepat2 tanda skrip ke2..pastu call en.Apih jap..@uni dah stop nangis,duk mkn kuih lapis kt kantin...huh...lega..tp lega xlma,dlm 10mint je,suara @uni kdgran lg,kuat betul..hati saya xtenang,sebak duk tahan air mata dlm hati,saya menangis...tangan cepat2 tanda skrip.ketua pmeriksa cek balik dua skrip td utk pnyelarasan mrkah (nk tau ok tak saya bg markah)..dgr kata2 k/p tu,saya angguk2 kan je kepala..pdhal xdgr sgt pun ape yg dia ckap..kepala ni duk dengar @uni nangis je..bila dh sudah,xamik pusing pun kt pemeriksa lain,terus isi borang tuntutan cepat..congak2 skrip semua,hantar borang,amik bungkusan skrip tnpa sempat ikat smula bgkusan2 tuh terus mintak diri nak balik..

>>alahai anak ibu..sedih...dukung @uni,dia terus senyap..mm betul2 susah hati td..sblm nih @auni xpernah jd lagu nih..dlm kereta,try bg susu..lgsung xmau usik..pastu terus tertidur..





penat menangis...

~xsanggup tengok anak sakit,demam...biar penat lelah kejar @uni yg buas drpd dengar suara @auni nangis
~kpd bakal2 ibu esp saing2 dlm blog nih..nanti rsakan pengalaman hebat m'jd ibu;)

Friday, November 20, 2009

~lagi cerita auni~

nmpaknya en3 blog kblakangan nih glemer pasal auni ssh tido..kesian kami hehe mlm td pun ayah b'usaha keras mmjuk auni tido..ibu pjuk ala2 kadar je..xlarat dah...akhirnya kul4 lebih auni tido..rasanya kali ni yg plg ssh skali paksa dia tido..sampai dia nangis2 mcm org sakit..

mlm smalam,lepas balik dr majlis wida'asrama auni tido seawal jam11.30mlm. 2pun sbb kt majlis 2 dia dah menguap2 sbb ngantuk..ibu pun kemain senang hati,yelah lama mna dah auni tdur lewat..akhirnya xperlu tunggu auni b'jaga hehe


auni kt mjlis wida' asrama..sblh 2 ida ngn naufal

auni dah tido,jd ibu join ayah dpn tv..lupa ayah tengah layan movie ape ntah..tetiba je bunyi bising suara b'gaduh..rupanya dlm tv,cerita Philipine..tengok jam..laa...t'tido dpn tv.dah kul4.20 pg pun.cepat2 ibu bangun jenguk auni stelah ditinggalkan dlm blik sorang2..huhh tengok2 auni dh bangun dah..ngn mata m'bulat duk main dlm p/pen dah..jari duk getel2 stoking (rupanya auni dh bogelkan kedua2 kakinya,pndai cabut stoking ye )...dah tgk ibu masuk,auni pe lg..terus b'diri..nmpaknya ibu pun xleh sambung tido la klu gini..

nilah dia aktiviti awal pg auni hari tuh..












layan pocoyo kt laptop ibu atas katil dr dlm p/pen..tangan xmau lepas stoking bucuk



ibu b'siap nakgi keje kul6.30,auni masih duk main seletah cemuh layan pocoyo

Wednesday, November 18, 2009

~ibu..tengok auni!!~

ini lg cerita di tgh2 malam ( tgh menulis ni jam 2.39pg )...xtido lg??iya..saya sengaja m'biarkan lptop ON sambil2 duk menanda kertas sambil2 duk melayan auni yg masih segar bugar berdiri ditepi p/pen..mulutnya bising menempik2 dan menyembur air liurnya..huh b'gegar gegendang telinga dan saya pasti jiran sebelah rumah boleh m'dengar bunyi bising suara auni..( ni kiranya bleh dikenakan caj krn m'ganggu ketenteraman awam nih )


mcm2 aksi yg auni tunjukkan..slh satunya : b'diri kt tengah2 p/pen sambil angkat ke2 blh tgnnya..hehe agaknya klu auni leh ckp mesti auni akan jerit .." ibu...tengok auni!!!"he hehe.hari ahad, pengasuh auni bgtau yg dia dh mula menapak selangkah dua..dah nak leh jln anak ibu ye..kt rumah pun auni dh mula tunjuk skill menapaknya sambil dibantu..bgus2! kena usaha lbh sikit,jgn malas2 ye..;)


>> arini genap umur auni 11bln,lg 1bln ckup stahun...cepatnya masa b'lalu
>>...soalan cepu gangsa "..bila auni nak tido nih?"..tengah syok main lg tuh..dekat kul3 pg dah..ayah dah zzZzzzZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...












Tuesday, November 17, 2009

~salin kulit~

duk saja2 dlm kepuasan ( ..kertas xabis tanda lg??? )belek2 cari b/ground lain utk blog..last amik yg color pink dan simple nih.sejak bila plk minat color pink nih?...sejak ada auni,my lil sweet doter;)

(^-^)bila tgh mlm

..."bila plk auni nak tido nih?"
..."auni xngantok ke?"
..."auni mcm xmo tido je nih.."
..."mm bulat je lg mata tuh.."

2lah diantara dialog2 popular yg kedengaran di tgh2 kepekatan mlm sejak 2minggu kebelakangan nih...mlm td dkt dinihari baru auni nak tido slps b'hempas pulas berperang ngn ayah dan ibu..."abg tido lah dulu,biar ati tengok auni.."ibu letak auni kt tempat tido,auni panggil2 dgn nada yg sungguh m'harukan...ibu angkat letak auni kt celah2 ibu ngn ayah,auni senyum2 m'lonjak2 suka ati..auni panjat2 kami..panjat kepala katil.auni siku kepala,muka kami,kaki tendang2 perut..auni korek mulut ibu,sumbat jeri..hehe sampai gusi ibu pun luka ( protes mintak dilepaskan)..akhirnya ayah xleh nak tido jgk...

akhirnya..dekat kul4 pg auni baru rsa penat dan tertido..
bgn pagi,ayah ngn ibu pening2 lalat dan mengantok...hehe




Saturday, November 14, 2009

~kesian auni~

bangun pagi td tgk auni nyenyak tidur kt celah2 ayah ngn ibu..wlaupun kdg2 muka ayah ngn ibu kena siku dek auni..ibu usik2 pun auni masih lena tidur jgk..ni ibu sempat snap bbrapa kpg gmbar auni tido td..

tringat pe yg b'laku mlm td...

sblm 2 nk crita ttg lain dulu psl auni..sbnrnya ibu ni kiranya b'tuah punya anak mcm auni..sihat,comel,ceria,xbyk meragam,xbyk nangis (msa 1bln p'tama dlu je auni kerap nangis mlm)..p'kembangan auni pun ok je..xkira fzikal maupun emosinya..

msa umur auni menginjak dr bln ke bln..msti ada prbhn yg ibu sedari,ayah pun sma..slain dr fzikal,perangai,sikap sume brubah..dan 1 yg plg ketara ialah waktu tido auni...mesti berubah2..skrg waktu tido auni buat ibu ngn ayah sdikit pening2 lalat hehe

bygkan,antara kul5 ke mghrib dia dh ngamuk2 nk tido..haiiyya..pastu klu dh tido waktu 2,nanti dlm kul11,12..time ayah ngn ibu nk tido,dia plk b'jga..penah bgtau pengasuh ttg prngai auni nih..jd dia cuba kwal tido auni,cntohnya xbg dia tido antra waktu tghari..dgn hrapan  bila ibu ambik auni skitar kul3 2,auni akn tido kt rumah dan ibu leh wat keje...pahtu mlm 2,auni leh tido skitar kul10,11mlm dan xkcau waktu tido ayah ngn ibu..hehe




kdg2,leh pkai la idea tuh..kdg2 xmenjadik jgk..bkn senang nk control msa budak tido nih..usahkan bdk,kita yg dah tua ni pun,klu dh mengantuk..pantang jatuhkan kepala..b'balik ngn kes auni nih..sjk dr umur 4bln ibu dah ajar auni tido sendirian kt dlm playpen yg diletakkan kt sbelah katil ayah ngn ibu..so,senang nk jenguk2 auni..mjurlah jgk dia xmau tido dlm buai..alhamdulillah..skrg klu dia mengantuk,letak je dia dlm 2..bg susu terus t'tido..kdg2 dia main2 dlm 2 smpai t'tido..jd xlah susah sgt klu ibu nak buat keje rumah..

cuma skrg prangai baru dia cam ssah skit nak tido semula bila dah b'jaga.. waktu kami nk tido tuh..kdg2 mta dia dah layu pun,siap t'baring pejam mata..tp bingkas bgn balik duk b'diri dlm plypen smbil duk memanggil2 dgn bhasa yg dia aje yg fhm hehe,mujr aje xnangis..xpun dia duduk smbil duk pintal dan getel2 ujung tuala kecik( sngaja ibu bekalkn nak bg mudah auni tido )..kdg2 2 amik jgk lah auni dan letak kt tgah2 ibu ngn ayah..yelah kesian nengok auni main sorang2...penah sekali lyan auni smpai kul3 pg sbb dia xmau tido..duk pnjat2 ayah ngn ibu...



hehe bru nk masuk crite auni mlm td..msa ayah pi main dlm kul9lbh,auni t'tido kt ruang tamu...pastu ayah balik kul11,terus t'jaga dan main2...xlarat nk pungut dia dr bwh meja,tepi dinding,rak buku,kt dapur..letak plk dlm walker...kul12mlm auni dh tunjukkan tnda2 nak tido smula...ibu pun dh ngntuk sgt2..so.letak auni dlm playpen dan bg sbotol susu...ibu pun dh m'landing elok je..susu dh abis,puting dh mlekat kt mulut..mata dia dh t'pejam dh,tp tubuh msih golek sna sni..aaisehh..mcm ssh je nk tido nih..mmg pun,tgk2 dia dh b'diri..siap gelak2 dan panggil2 kita..agaknya dia boring ngn ibu yg xbrapa nak melayan,mcm protes plk..auni dh mula meragam dlm mata mengantuk..so,ambik letak kt sbelah ibu..main2 lg,tgk mta cam layu sgt2 letak balik dlm playpen..huh cerah plk mta dia..ntah berapa lma t'jdnya adegan angkat mengangkat letak meletak ni,ibu pun xsedar..cma ibu ingat2 lupa,ayah masuk dan main ngn auni sbelah ibu kt atas..

sdg ibu enak tido..tba2 dikejutkan ngn satu bunyi yg amat kuat..ibu t'jaga dan trus t'duduk..mta terus melilau cari auni..mmm bila dah dgr suara auni menangis...mmg saaaaaah anak ibu jatuh katil.tgk2 auni dah tertiarap kt bawah..ayah plk syok tgk tv lmbat2 masuk bilik..xsangka auni jatuh.lgpun baru dgr suara auni nangis..yelah t'esak2 smpai xkuar suara...

kecut tgk keadaan auni..sluruh tubuh auni ibu belek..mjurlah xde ape2..cma bibir bwah mulut auni yg bengkak..ibu ngn ayah takut sgt masa 2..mlut xhenti2 mintak maaf ngn anak ibu nih...ayah ngn ibu yg cuai...ayah kta msa dia kuar bilik,auni dh mnempek kt ibu..tido..rupanya dia bgn main balik...

bila dah reda dia nangis,try acah2 auni..terus dia senyum dan gelak..main2 ngn dia sekejap,bg puting,tepuk2..terus tido kt tengah2 ayah ngn ibu...



ni dah dekat kul10,auni masih lena lg...hehe ayah pun tumpanga skali kt sebelah ye?;)


".....auni,ayah ngn ibu minta maaf sbb xbetul2 jaga auni..sbelum nih dah 2x auni jatuh katil..tp auni xnangis pun..tgk2 auni duk mrangkak dan main je sorang2 kt bawh.....org2 tua kata budak2 kecik ni mlaikat jaga..mgkin mlaikat smbut auni:)..tp mlm td..mgkin Allah nak bg pengajaran dan kesedaran kt ayah ngn ibu supaya xlalai dan betul2 jga auni kan?

Friday, November 13, 2009

~super woman~

ekekeke..len mcm je tjuk en3 kli ni;)nape plk tiba2 taruk super woman..mcm movie title je..bkn pe,mmg saya (eeiii..saya??sopannnnya hehe) ngidam2 nak jd woman yg sgt super...tp bkn lah leh terbang2 tuh cam super man tuh,pkai kostum biru yg xb'akhlak tuh..nape xb'akhlak???hehe

2thn lebih m'jadi isteri  dan hampir setahun saya memikul gelaran ibu,,(walau auni tau sebut MAMAMAMA..BABABABA..PAPAPA...YAAAAAAAAAAH je...nati2 taulah sebut ibu kot hehe)baru saya sedar,rupanya bkn semudah itu....sussah sgt klu xder sifat sabar..t'utama bg org2 yg mcm saya nih..untung dpt suami penyabar dan baik hati hehe..takut jgk nati dia plk yg ilang sabar,baru padan muka saya hehe

camne la nak jadik super...asal tensen je kt tempat keje @ ngan org kt sna,tmbah ngn budak2 yg bbbbbbaaaaaik sgt2 kt sna...mlangkah je masuk kreta si penjemput setia terus ckap.."..abg,ati xmau keje..."..abg,tensen nih..mlasnya nak mai skolah esok.."...abg,bencinya ati arinih...."abg,ati nk bukak bisnes,keje sndiri.."huahahaha...

dialog lain yg slalu ditiup2 kt cuping tlinga en.Apih.."..abg,kan best klu ati xkeje..leh jaga auni..bgus ape jga anak sendiri..selamat..ati leh masak slalu kt abg,(walaupun tiap2 petang saya masak utk dinner hehe)..bla bla bla..en.Apih jwab.." ha boleh..abg xkisah..xsyg ke kt ilmu yg duk blajar dulu tu??..nati kena jual la MyVi tuh..(xmampu nk byar 2 keta)..pahtu xleh lah nk b'belanja mcm loni..pahtu pahtu pahtu...mmmm..akhirnya...batalkan hasrat utk xb'keje!!!

hari2 slalu duk b'azam dan menyuruh diri jd kuat semangat...slalu jdkan contoh pue2 yg sgt cekal..mngurus diri dan keluarga dgn jayanya..nak jd super mcm diorang..haha boleh ke??ingat masa auni mula2 m'buas..hhuuuuh betapa penat dan xlaratnya...klu ckap ngan ma kt tepon,bila dia tnya..auni ghano???aisehh..jwpnnya...eeeih xcekak la oghe duk hambat dio,dohla kito nak tido dio jago tengoh2 male...eeeiih letih,penat,geram...mmmngeluh je.ma jwb.." hah baru mung tau ghano jago ank..mung kecik2 dulu jerit tak gheti2 sapa kita hok jd mok ni xtidur..jga anok..loni mung ada anok sendiri tau lah..2 baru sore..hehehe baru t'fikir..betul gak kan?

mm bkn mudah nak jd super woman nih..haaai cam susah je klu perkara2 remeh pun saya dh merungut2..camne nih??kena kuat semangat!!


jd,di hari Jumaat yg mulia nih..saya nak ler kotakan janji2 manis ngn diri sendiri utk buat mcm2 arinih...sume dah dilist canteek je..so,slamat b'kerja utk diri sendiri di ujung minggu nih


~kertas exam xusik lg dlm beg tuh,kemain smngat lg wat balik umah nak tanda

Wednesday, November 11, 2009

lagi seminggu

xsabarnya nak tunggu sminggu lg...kalangan cikgu cikgi tau lah kenapa kn?pejam celik...rupanya dah hampir setahun dah b'khidmat kt tempat keje baru ni...baru lg ke???mcm2 perisa dah rasa kt sini..pahit,manis,masam,kelat semua ada..mmm tp rasa yg lemak2 manis tu..xler byk...

rsa nak aje b'cerita ttg yg selain dr rsa lemak2 manis 2..hari ni pun ada kisah yg xspatutnya berlaku pun..tp xpe ke?xpasal2 kena saman plk nanti..kan haru tu??simpan ajelah dlm hati...

xsabarnya nak tunggu tahun depan...ngan azam dan smangat baru (arap2 bkn stakat utk awal thn je...sapa bila2..insyaAllah...)...mm bila duk perhati dan m'analisis mereka2 di sekitar, terasa nak menglist p'kara2 penting utk peringatan diri sendiri....
* jgnlah duk korek salah org utk m'cover salah sendiri..
*jd lah seorang yg bijak mengawal emosi,jgn sampai tercalar maruah sendiri
*jgn mudah p'caya kt...sapa ye?klu nak meluah sesuatu,pilih org yg benar bleh bantu..bkn yg jenis batu api..tp mna kita nak tau kn?senang citer luah aje kt suami hehe..dia xkan pi report kt sape2..selamat kita;)
*jgn menyusahkan org lain ngan keje yg diamanahkan pd kita
*kena ikhlas buat keje,apatah lg ngajar bdk2..jd xderla cikgu pun ponteng skali
*kena macho le skit (,,pringatan utk aku ke ni??)...utk sapa2 je la...jdk xder la cikgu2 pue ni kena tindas
*keje jgn sekadar "work smart" atas kertas..duk 24jam kt meja..
*profesional!!!!jgn pilih kasih..yg salah,marah semua..ni duk hentam org yg dia xsuka je.

~~takutnya jd cikgu ni...besar tanggungjawab...yg gerunnya...tkut xterjawab di akhirat kelak..
~~spatutnya mendidik...tp ada yg jd perosak...camna nak mendidik,klu diri sendiri xbetul

2 je lah yg sempat di list..coz auni dah panggil2 2...selamat datang lg seminggu..nak pegi jauh2 meninggalkan "tempat" ini...tahun depan jumpa lg ngan cabaran yg  lebih ummmph..



Sunday, November 8, 2009

tauhu poket



dah lama duk intai2 resipi tauhu poket ni..last skali terjumpa resipi ni kt blog secubitgaram milik kak Nor..semua bahan2 dah ada,kecuali daun ketumbar..xpelah;) jd time prepare dinner utk en.Apih lps maghrib td, sambil2 tu jgk la duk2 korek2 tauhu dan cincang mna2 bahan yg patut...





so,mkn mlm ngn tauhu poket cecah sos je mlm ni;)


TAUHU POKET by Che'Iza MyR


5 kpg tauhu

50 gm isi udang dicincang halus

1/2 biji bawang besar didadu halus

1 inci lobak merah diracik halus

2 helai daun ketumbar dihiris halus(xmasuk pun..)

2 sb telur (dlm 1/2 biji)

1 sb tepung jagung

1/2 sk pati ikan bilis(pkai pati ayam) 

sedikit garam


Tauhu dipotong 2. Kemudian korek tauhu buat poket (mcm buat tauhu sumbat). isi tauhu yg dikuarkan jgn buang.

Hancurkan isi tauhu tadi dgn sudu. Campurkan semua bahan lain kedlm tauhu yg telah dihancurkan tadi. Gaul rata semua bahan.

Sumbatkan bahan2 yg telah digaul td ke dlm tauhu. Siap mengisi tauhu, bolehlah digoreng. Goreng dgn minyak yg panas

Boleh dijadikan lauk atau snek yg dihidang bersama dgn sos....

>>msa mengandung kat auni,mengidam nak mkn tauhu bakar kt pasar malam jln TAR..sekeping rm2..mahal tp sedap...hehe slalu beli ngn cik dba time blajar kt UM dlu...ingat lg x cik dba??









Tuesday, November 3, 2009

roti paratha kentang

msa duk online kt skolah kelmarin t'pandang N3 terbaru kak ummi HomeSweetHome.." roti paratha kentang" nampak menarik je resipi tuh..dlm hati dh b'tekad nak buat stelah diambik kira kewujudan sume bhan2 yg diperlukan..daun ketumbar lebihan wat mkn laksa srawak aritu pun ada lg..2 tambah smangat nak buat..

disebabkan tngahari dah mkn nasi,jd elok sgt lah menu nih utk santapan dinner ku..sbelum tuh tanya en.Apih siap2..dia pun stuju aje lah..







hehe sangat b'puas hati dengan hasilnya..mkn camtu aje xcecah sambal sardin pun sedap time panas2..biasanya duk mkan onion pratha yg segera  2 je...msa duk srawak dlu,slalu lah duk beli ngn kak za..haha kali ni klu nk mkn paratha xyah beli dah,leh wat sendiri..senang,mudah dan sedap..selamat tinggal paratha segera!!!;)

ni resipi paratha kentang..copy paste dr blog kak ummi..

Bahan:-
1 1/2 cawan tepung
3/4 cawan air ( secukupnya lah..)
1 sudu teh garam
1 biji kentang (russet potato direbus dan dilenyek) - guna kentang biasa je
segenggam daun ketumbar - dicincang halus
1 sudu teh jintan ( sy guna jintan manis... 
1 sudu teh serbuk ketumbar (coriander powder)
garam dan lada hitam secukup rasa
Minyak zaitun ( sy ganti ngn minyak jagung..)
**sbb dh biasa mkn paratha bawang,sy cincang bawang merah masuk skali


Cara-Cara:-

Masukkan tepung, garam, dan satu sudu besar minyak zaitun ke dalam mangkuk.
Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh lembut dan boleh diuli. Uli sekejap dan bahagikan kepada 6 ketul.
Didalam bekas lain, campurkan kentang lenyek, daun ketumbar, jintan, serbuk ketumbar, garam, dan lada hitam. Kacau sebati dan bahagikan kepada 6 bahagian.
Canai dough dan bungkuskan inti kentang dan balut macam pau.
Ketepikan dough selama lebih kurang 5 minit.
Panaskan kuali leper dan masukkan 1 sudu teh minyak zaitun.
Canaikan dough tadi ikut ketebalan yang disukai dan gorengkan setelah minyak panas. Goreng setiap belah sehingga garing.


*lain kali nat wat  utk sarapan plk











Monday, November 2, 2009

~sunyi~


dah masuk 3 hari auni xbape sihat...sunyi dan sepi...xmacam slalu...sunyi sbb xdengar suara auni yg duk memanggil..teriak2 mcm biasa..xrempuh ibu ngn walker pinknya,xkacau ibu kt dapur,xtarik rambut ibu..tubuh nampak letih..mata pun layu je....td time ambik dr umah kak sham (pengasuh auni),dia kata auni ok je,xdemam pun...hehe heran jgk,smpai umah & masuk waktu ptg je,auni demam..badan pun panas je..semalam pun sama gak..sampai muntah atas katil..xlalu isap susu..bg nasi,dia jeling je..xmau mkn mcm biasa..td balik,terus tido..arap2 auni xjd mcm smalam ye..mrengek2 je..kul1pg baru tido..



*** auni demam nak b'jalan kot..hehe