Pages

Saturday, October 24, 2009

home made pizza

jumaat 23/10/09 :

aktiviti masak memasak masih diteruskan sampai ke malam..
kali ni nak try wat pizza sendiri pulak..slesai je tngok citer Nur Kasih baru masuk dapur,,so sambil bakar ayam utk dinner suami ngn adik ipar yg telah keluar pi main badminton setelah tewas siang ari td, aku buatkan dulu sos utk pizza hehe kali ni suma nak try wat sendiri setelah intai2 resipi sos dlm internet..walaupun kekurangan bahan spt yg disyorkan dlm resipi tu, ku try buat ikut rasa sndiri je.mujurlah buah tomato 2minggu lalu masih segar & elok..tumis & campak2 bahan,biarkan je mendidih sampai pekat..

sambil tunggu sos pizza 2 sejuk..jom main tepung..hehehe bab ni mlas skit..nak menguli doh pizza sampai lembut boleh lenguh satu badan..buat doh pizza ni dapat idea dr intaian ke blog2 memasak jgk..tp aku buat main campak je,xikut sukatan & ada bhn yg aku xbubuh...yg susah2 2 kita senang2kan lah..nati ilang pulak mood nak memasak..so,main agak2 jela...

dah siap menguli & terhasilnya doh pizza yg dah ok,xmelekat kt tgn,tinggalkan je dulu doh 2 sampai dia naik 2x ganda..sedia bhn2 utk ditabur kt atas pizza 2...

...............terhasil lah sebiji pizza ( seafood pizza ) yg sungguh menyelerakan.setaraf ngn pizza2 kt pizza hut tuh yg mahal..hehe wat sendiri lg ekonomi,save budget & puas ati..sbb ikut ska nak letak apa & byk mna bhn2 yg kita suka kt atas 2..




hehe setelah ditimbun dengan capsicum & cheese,dah xkelihatan lg tuna,jejari ketam,sosej & udang

hehe so,time mkn 2..mula lah aku menguis2 sosej  ke tepi..huhu dulu peberet,tp loni tekak aku xleh nak telan sosej ni ekoran isu mkanan halal pd thn2 sudah 2...

sabtu 24/10/09 :
sebelum  pi ke kursus LDP (latihan dalam perkhidmatan) pg ni,sempat lg canai doh pizza yg lebih malam td utk wat mini pizza..dapat 3biji..hehe so,sebiji khas utk aku  mkn dihias tanpa hirisan sosej.yg dua keping lg,utk suami & adik ipar wat sarapan...

No comments: