Pages

Sunday, September 27, 2009

.........juaDAh RayA......

akhirnya baru b'pluang utk m'jengah ke blog ku yg ala kadar ini...


   hah??teman2 masak juadah pe ye utk raya hari 2??

aku plk hanya sempat masak 3 menu ini shj..
( gambar xdan nk amik..ni gmbar curik je )





roti jala & kari ayam

menu raya ke2 ..huh....penat m'jala..sampai 3jam duk m'jala je.lenguh kaki tangan ...mna taknya..1kg gandum..jd makin lambat coz aku guna kuali biasa je dsbbkan kuali burger dh b'karat ..so jalanya pun kurang comella..xpolah..yg penting sodap..






rendang ayam

menu ni aku masak masa raya ke4..atas permintaan kakak yg ke2..
nak makan ngn pulut kuning..malam 2 ada buat solat hajat,jd nak diagih2kan utk org yg smayang 2la..xbanyak pun..3ekor ayam je...hehe ada gakla kwn baik sbelah rumahku yg puji..katanya sodap...hehe



ini plk...hidangan yg wajib ada stiap kali raya..dr aku kecik2 lg la..






tapai pulut daun getah

klu nk tau..sblm aku keje ( zmn blaja2 dulu )..aku lah tukang bungkus tapai pulut ni..cute miut je klu aku yg bungkus..mak sndiri ku larang dia bungkus,bkn pe..xcomel & besar2 coz dia nk cepat abiskan bungkus pulut 2..hehe klu bleh 1 senduk dia nk isi pulut dlm daun getah 2..haha
dah lama xm'bungus tapai ni,akhirnya 2 hari sblm raya aritu sempat jgkla aku m'hulur bantuan...







ketupat palas...

ni ma aku la tukang kukus pulut,perah santan...balut sekali..hehe tp ayah yg paling elok cara bungkus ketupat ni..aku plk sampai arini xreti,,bkn xpenah cuba..2lah..tangan x b'seni org kata haha








lemang..

lama mna dh ye xbakar lemang..huh paling xsuka,keje aku kena isi beras pulut dlm buluh & tuang santan..tolong bakar skali skala...huh..hanngattt..mm dah 2thn lot xbkr lemang ni...




mm...crita pasal juadah raya ni..tringat zaman dolu2..time bujang2..hehe












No comments: